lördag 2 februari 2013

CDON och andra E-handlare


CDON vinstvarnade i förra veckan då företaget kommer att göra en förlust på 174 miljoner. Företaget omsatte 4462 miljoner, vilket ger en marginal på -3,9%. Inte bra givetvis men om det visars sig bero på engångsfaktorer är det inte så allvarligt. Tidigare år har CDON haft en marginal på 3,8-7,2%. Inte jättehög marginal men ändå bra att kunna växa så mycket som företaget gjort och samtidigt visa vinst. 2012 växte CDON med 19%.

Jag bestämde mig för att titta på lite andra internetbolag för att se vilken marginal de har och alla gör betydligt större förluster än CDON. Flera bolag kommer sannolikt aldrig göra vinst och de som kommer att göra vinst kan behöva många år för att tjäna in förlusterna. Sen kan man också fundera lite på affärsmodellen och om de kan bli lönsamma. Frakten är en stor kostnad för alla E-handlare och att erbjuda fri frakt och fria returer som blivit standard för många kläd- och skoföretag är kanske inte hållbart i längden. Speciellt i en bransch som har många returer. Å andra sidan går det inte heller att konkurrera om man inte erbjuder lika förmånliga villkor som konkurrenterna. Det kommer att ske konkurser och sammanslagningar och vinnare blir de som kan hålla ut.

Efter att ha jämfört företagen ser CDON ut att ha riktigt bra förutsättningar om de lyckas göra vinst även om den inte blir stor. CDON har under åren köpt bolag med fungerande affärsmodeller till skillnad från många konkurrerande bolag som förvisso växt snabbt men också gjort stora förluster.

CDON:s värdering idag ger ett p/s på 0,54. I affärsvärlden nr 5 har de tagit fram p/s för några andra företag. Zalando har en p/s på 2,9, vilket är 5,5 gånger högre värdering än CDON samtidigt som den procentuella förlusten uppges vara betydligt större. Asos har ett p/s på 2,8 och Yoox p/s ligger på 1,8. Båda dessa bolag är lönsamma med en marginal på 8-10%.

Slutligen kan jag konstatera att även om CDON:s aktie fördubblas till 70 kr där den var uppe och vände i mars 2012 så skulle p/s-talet inte vara högre än 1,1, vilket är lågt jämfört med de andra börsnoterade bolagen.

http://www.cdongroup.com/sv/
Omsatte 2012 4462 miljoner, förlust 174 miljoner, vinstmarginal -3,9%
http://www.allabolag.se/5560356940/CDON_Group_AB

http://www.boozt.com/se/sv
Omsatte 2011 165 miljoner, förlust 77 miljoner, vinstmarginal -45%
http://www.allabolag.se/5567104699/BZT_Fashion_AB

www.brandos.se/
Omsatte 2011 347 miljoner, förlust 55 miljoner, vinstmarginal -14%
http://www.allabolag.se/5567081590/Brandos_AB

http://heppo.se/
Omsatte 2011 71 miljoner, förlust 16 miljoner, vinstmarginal -22%
http://www.allabolag.se/5565338372/HEPPO_AB

http://www.bubbleroom.se/
Omsatte 2011 98 miljoner, förlust 19 miljoner, vinstmarginal -19%
http://www.allabolag.se/5566999214/New_Bubbleroom_Sweden_AB

http://www.sportamore.se/
Omsatte 2011 68 miljoner, förlust 18 miljoner, vinstmarginal -26%
http://www.allabolag.se/5567888614/Sportamore_AB

2 kommentarer:

  1. ? Och din slutsats blir alltså att CDON är lågt värderad för att jättebubblan Zalando har högre multiplar? Att inga av bolagen tjänar några pengar är inget som skrämmer dig? Och verkar det rimligt att värderas till 3 ggr försäljningen när lönsamheten är högst modest?
    Förstår du inte att det är precis så dotcom-bubblan brast?
    CDON är ett skräpbygge och Nelly är katastrof. Aktien bör man akta sig för,

    SvaraRadera
  2. Om det är övergående problem som ligger bakom förlusten 2012 och om CDON vänder till vinst 2013 så tycker jag ett p/s-tal på 0,54 är lågt och det finns goda möjligheter att CDON värderas upp till ett p/s tal runt 1.

    Zalandos värdering med ett p/s-tal på 3 tycker jag inte är rimligt, speciellt inte när de gör stora förluster. Med samma värdering skulle CDONs aktie kosta 200 kr. Flera av ovanstående bolag kommer sannolikt att försvinna då alla säljer liknande produkter med stora förluster. Det blir som i elektronikbranschen där Expert och OnOff försvunnit. Vem kan hålla ut längst?

    En fördel för CDON jämfört med de andra bolagen jag jämförde med är att de inte bara säljer skor och kläder utan även andra produkter.

    Jag ska kanske även betona att jämförelsen jag gjort varken är genomgående analys eller en köprekommendation utan enbart en jämförelse med andra bolag som visar att CDON är lägre värderat.

    SvaraRadera