onsdag 6 februari 2013

Köpte Volvo och Nokia idag

Volvo rapporterade idag och resultatet visade sig vara betydligt sämre än förväntat. Orderingången och framtidsutsikterna var dock positivare vilket gjorde att aktien steg med 4,2% idag. Att rapporten skulle bli dålig var förväntat då aktien sjunkit de senaste dagarna. Reaktionen idag verkar dock ha förvånat många. Eftersom aktien steg tror jag det finns goda förutsättningar att den fortsätter uppåt såvida inte hela börsen går nedåt och jag köpte därför en ganska stor post i tradingportföljen. StoS ser också intressant ut, liksom volymen.


















Jag köpte även en lite mindre post i Nokia idag som ser ut att vända uppåt.


















Sämst av mina innehav idag gick New Wave som gick ner med 4,5% idag och aktien har gått ner med med 9,8% på fem dagar och den slutade idag på 27,5 men var nere och vände på 26,6. Det är en knepig aktie som rör sig mycket. Totalt har aktien gått upp med nästan 40% sedan den bottnade i november. Jag måste medge att jag är lite gift med den här aktien vilket inte är riktigt bra. Kanske jag skulle sålt på 29 kr igår. Men samtidigt är jag rädd för att den ska stiga rejält på fredag när rapporten kommer, precis som Volvo gjorde idag. Eftersom New Wave har handlats ner så mycket senaste dagarna antar jag att rapporten blir sämre än förväntat, men samtidigt så har Torsten Jansson varit väldigt negativ både gällande 2012 och framtidsutsikterna så jag tycker det ska mycket till för att rapporten ska överraska negativt.


















Mest glädjande idag var att Lilla portföljen ökade med 1,4% idag samtidigt som index slutade strax under nollan. Detta trots att New Wave ingår även i denna portfölj. Att portföljen gick så bra var tack vare att Volvo, Rezidor och Bilia ökade bra. Både Bilia (+6,5%) och Rezidor (+2,5%) har fått nya köprekommendationer som låg bakom uppgången.

Bäst i stora portföljen gick Nobia som steg med 6,1% idag efter en köprekommendation från Carnegie som ser Nobia som ett intressant turn around case och har satt en riktkurs på 40 kr. Lite märkligt att se Nobia som turn around case med en potential på 10% efter att aktien redan stigit med 30%. Jag tror dock Nobia har mycket mer att ge och att aktien kan fördubblas om konjunkturen i Europa förbättras.

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/besvikelse-fran-volvo-476232
http://www.di.se/artiklar/2013/2/6/bilia-swedbank-hojer-till-kop/
http://www.di.se/artiklar/2013/2/4/nordeas-hotelltips/
http://www.di.se/stockwatch/new-wave/overview/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar