onsdag 30 januari 2013

Blev lite affärer idag

Intressant dag idag med många rapporter och stora rörelser. Inte varje dag storbolagsaktier ökar med mer än 10% som Swedbank gjorde idag. Även flera andra ökade bra, speciellt bankerna men även NCC som är ett av mina större innehav i stora portföljen.

Väldigt intressant att även bolag som kommer med sämre rapporter än väntat klarar sig bra som SKF, Sandvik och speciellt SKF som dessutom lyckades stiga. Verkar som att marknaden bestämt sig för att detta är konjunkturbotten, vilket även Olof Faxander på Sandvik verkar anse.

Index tangerar nästan toppen från 2011 och det mesta tyder just nu på att vi ska passera den under våren eftersom alltfler verkar mer intresserade av att ta högre risk.

Jag hade igår bestämt mig för att bevaka CDON idag för eventuellt köp då det såg ut som att den var på väg att bottna. Tänkte göra ett inhopp då jag misstänkte aktien skulle stiga fram till rapporten den 8 februari. Lite oväntat kom CDON med en vinstvarning i morse och jag var glad att jag inte redan köpt. Tvärt emot vad jag förväntade steg dock aktien, vilket klart tyder på att marknaden förväntat sig ännu sämre resultat. Man måste vara ödmjuk och ha respekt för att andra har mer information och vet vad de gör så det är inte utan anledning aktien sjunkit under januari. Eftersom aktien steg efter vinstvarningen tyder det mesta på att CDON kommer att fortsätta uppåt och jag köpte en post i förmiddags på 34,10. Aktien slutade dagen på 35,20 under hög volym. Nu behöver man inte heller vara orolig för rapporten 8 februari utan kan äga aktien även då om den fortsätter uppåt. Positivt också att försäljningen var bättre än väntat och jag siktar in mig på att aktien ska nå 44 kr där den toppade i september, vilket innebär en potential på 25%. Upp till toppen från mars 2012 på strax under 70 kr är det nästan 100%.

Köprekommendation av Placera.nu idag:
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=239086


















Jag blev idag tilldelad en post aktier i PA Resources utan teckningsrätter, vilket gav ett inköpspris på 10 öre, dvs. två öre lägre än posten jag köpte med teckningsrätter. Därmed har jag ett inköpspris på 11 öre. Det var dock inte så glädjande då aktien gick ner till 9 öre idag. Jag hade räknat med att göra en snabb affär då jag trodde aktien skulle ligga runt 15 öre. Förmodligen kommer kursen pressas ett tag nu efter aktietilldelningen så jag får nog sitta med aktierna lite till. Förhoppningsvis blir det en bra affär lite längre fram i vår.

Eftersom jag har nästan lika hög belåning som eget kapital i tradingportföljen och flera aktier med låg belåningsgrad så sålde jag idag av Tradedoubler för att inte få problem ifall börsen plötsligt vänder ner. Jag tycker visserligen Tradedoubler är intressant med stor potential men då risken är ganska hög och jag ser större potential i de andra innehaven på kort sikt så fick det bli den jag sålde. Bara för det så lär väl den stiga rejält nu, men det är smällar man får ta. Fortsätter bara mina innehav uppåt så får jag vara nöjd med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar