tisdag 8 januari 2013

Ibland är det bättre att inte göra något alls

Har varit ett par intensiva arbetsdagar så här första arbetsveckan på nya året så har knappt hunnit kolla börsen alls. Förra veckan inleddes klart positivt med tre uppgångsdagar. Denna vecka har börsen gått ner något. OMX30 är precis under motståndet från mars 2012 vid 1130. Ska bli spännande att följa utvecklingen. Något överraskande har mina portföljer som bör svänga mer än index gått betydligt bättre alla dagar, även vid nedgångar. Idag när OMX30 slutade på -0,42 så ökade min stora portfölj med +0,36. Nåja det jämnar kanske ut sig över tiden men kul så länge det varar. Alcoa som är först ut att rapportera i USA  har precis lämnat en rapport i linje med förväntningarna och ser något positivare på 2013. Skönt!

Nu till mitt lilla dilemma. Jag har ett par aktier jag funderat på att byta ut. Tänkte sälja Kungsleden då förutsättningarna såg minst sagt trista ut för 2013 men positiva nyheter har gjort att den har repat sig och ser faktiskt lite spännande ut. Ligger i nuläget på 35,60 efter att ha varit nere och vänt på 30 i december. Stod som högst i 55 i februari 2012 och i 65 i april 2011. Det är nästan 100% dit. Inte omöjligt företaget omvärderas nu när osäkerheten minskat efter fastighetsförsäljningar och det är även möjligt att skattedomarna inte blir så illa som förväntat vilket ger ytterligare potential. Fortsätter börsen uppåt är det mycket möjligt att Kungsleden går riktigt bra.

Jag tänkte annars byta mot först Tele2 som har en del spännande på gång och också har hög direktavkastning och sedan funderade jag på Tradedoubler och Pricer som mycket möjligt kan bli kursdubblare. Kanske även Kungsleden kan bli det nu? De andra två bolagen är inte heller riskfria precis medan det väl knappast kan bli värre för Kungsleden så förhållandet mellan risk och potential känns bäst med Kungsleden.

Det är alltid svårt med aktiebyten. Ofta känns det som man alltid köper en aktie som går ner medan företaget man sålt plötsligt går upp. Förmodligen för att man håller lite extra koll efter ett byte och man kommer ihåg de dåliga bäst. Jag gjorde så många byten under okt-dec så svårt att jämföra men månda av dem jag bytt till har gått riktigt bra där Cybercom ligger i topp med en uppgång på 40% på en månad, strax följt av Northland Resourses som gått upp lika mycket fast på två månader. Båda dessa företag har mycket mer att ge om allt går väl.

Jag funderade lite på att sälja Meda som jag visserligen tror mycket på men som mer eller mindre pendlat mellan 55 och 70 kr de senaste två åren. De har dock potential med sin nya allergimedicin Dymista och det finns även spekulationer om uppköp. Kanske kan Meda blir en favorit 2013 och idag kom en köprekommendation från Handelsbaken med en riktkurs på 100 kr, vilket var över min riktkurs. Aktien steg idag med 5% slutade på 67,7 vilket ger en potential på 47,7%. Klart godkänt!

Ibland är det bättre att inte göra något alls oavsett om det beror på att man inte hinner eller eller för att man är osäker. Kan i alla fall vara bättre att tänka till en gång till så man inte gör något förhastat. Det är inte antal affärer som ger belöning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar