torsdag 27 december 2012

Unlimited Travel Group (UTG)

Jag har ägt Unlimited Travel Group (UTG), som är listad på First North, ett antal år och köpte första gången för runt 24 kr och har sedan köpt mer så snittkursen är 14,95. Just nu står aktien i 8,80 men pendlar upp och ner då handeln i stort sett är obefintlig som i många andra småbolag så det säger inte så mycket. Som högst i år har kursen varit uppe i 12,80. 2011 stod den som högst i 17 kr. Jag har tänkt sälja aktien då jag vill handla med mer likvida aktier men det är så gott som omöjligt att sälja den då handeln är så liten. Funderade i alla fall på att sälja den billigt och ta förlusten för att kunna gå in i någon mer likvid aktie som kan förväntas röra sig mer då UTG knappast kommer få fart förrän småspararna visar mer intresse för börsen vilket sannolikt kan ta flera år då intresset för aktier är det minsta på många år.

Hur som helst så tittade jag i julhelgen lite närmare på företaget och värderingen. Unlimited Travel Group äger mer eller mindre av ett tiotal researangörer. Syftet med att äga dessa ska vara att skapa synergier så reseföretagen växer mer än vad de gjort om fristående. Om så är fallet och om de lyckats med det vet jag inte. Min egen erfarenhet av koncerner är att synergierna inte alltid blir så stora utan det kan kosta mer än vad det ger att vara med i en koncern.

Tittar man på värderingen ser det dock intressant ut. UTG har ett börsvärde på 38 miljoner och omsatte 400 miljoner 2011 och har till och med kvartal 3 i år ökat omsättningen med 23%. Företaget kommer förmodligen göra en liten förlust i år på grund av överkapacitet hos ett bolag men har tidigare år haft en vinstmarginal mellan 0,1 och  3,6%. Enligt VD:n Richard Durlow ska de 2013 uppnå samma vinstmarginal som tidigare och sedan förbättra den framöver. Det säger egentligen ingenting men om de lyckas nå en vinstmarginal på 2% och en omsättning på 500 miljoner 2013 skulle det ge en vinst på 10 miljoner och ett P/E-tal på 3,8 räknat på dagens kurs. Lågt givetvis men det intressantaste är att företaget är obelånat, hade ett positivt kassaflöde på 15,5 miljoner årets tre första kvartal och i slutet av kvartal 3, 38 miljoner i kassan, dvs. lika mycket som börsvärdet.

Sammantaget ser det ut som ett klockrent köp på något års sikt men på kort sikt ser jag inget som kan lyfta aktien utan den kommer förmodligen fortsätta vara tråkig tills aktier blir populära igen, vilket som sagt kan ta flera år beroende på hur konjunkturen utvecklas.

Nu vet jag inte hur jag ska göra om jag ska sälja eller behålla men förnuftet säger att det kan bli en bra affär på sikt.

Dotterbolag

1 kommentar: