fredag 21 december 2012

PPM-fonder

Ändrade i slutet av november om i min PPM-portfölj så att den nu består av 50% Sverige och 50% Ryssland i dessa tre fonder: 

Carnegie Rysslandsfond 25 %
Didner & Gerge Aktiefond 50 %
East Capital Rysslandsfonden 25 %



Funderade på att välja 50% Ryssland och 50% Kina då jag tror på båda dessa marknader de närmsta åren men ändrade mig. Nu funderar jag på om jag ska gå all in på Ryssland men avvaktar till jag ser hur det löser sig i USA. Att de inte skulle kunna komma överens låter helt osannolikt men konstigare saker har hänt.

Nu ligger det förstås i fondförvaltarnas intresse att lyfta fram sina fonder men nedanstående säger en del om potentialen även om landet är osäkert och korrupt.
 
"Ryska aktier har ett p/e-tal på 5,8. Det kan jämföras med andra Bricländer där Kina har 10,6, Indien 15,9 och Brasilien 16,8. Det betyder en hög rysk tillväxt till ett lågt pris och den värderingsrabatten borde kunna minskas", säger Marcus Svedberg till Di.

Anslutningen till världshandelsorganisationen WTO anses bidra positivt till Rysslands tillväxt.

"Med en arbetslöshet som når bottennivåer, tvåsiffrig lönetillväxt, låg skuldsättning bland hushållen samt den lägsta inkomstskatten i Europa befinner sig den ryska ekonomin och dess konsumenter i en utomordentligt god form", skriver East Capital i ett nyhetsbrev.
http://www.di.se/artiklar/2012/12/20/rea-pa-ryska-aktier/

Rabatten för investeringar på den ryska börsen är extremt hög. Med ett p/e-tal kring 6 handlas den i genomsnitt till en rabatt om runt 50 procent i jämförelse med andra utvecklingsmarknader.
http://www.di.se/artiklar/2012/12/6/fondforvaltare-extremt-hog-rabatt-i-ryssland/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar