onsdag 17 april 2013

En uppdatering

Ett bra tag sedan jag uppdaterade men det har inte hänt något med innehaven så inte mycket att skriva om. Eller rättare sagt, jag har inte köpt eller sålt något. Innehaven däremot har gått ner de flesta. Eniro ligger jag plus på i tradingportföljen medan jag ligger minus på de andra. Jag kunde sålt Eniro med betydligt större vinst och de andra med mindre förluster men trodde börsen skulle vända upp igen eftersom börserna i USA gått betydligt bättre. Tyvärr har inte den svenska börsen brytt sig om det och följt efter som den borde. Jag måste sluta tro, vilket jag skrivit tidigare utan helt enkelt bara följa en strategi. När man börjar tänka och tro så blir det bara fel. Jag hade helt klart tjänat mer om jag inte tänkt och trott så mycket. Men det är alltid tråkigt att sälja precis innan det vänder upp. Känns som det alltid blir så men det beror förstås på att man alltid kommer ihåg dessa tillfällen. Väntar man för länge är risken stor att innehaven bara fortsätter ner. Det är bara att bita i det sura äpplet, sälja av och gå vidare. Bättre att se till att skydda kapitalet. Det kommer fler affärer.

I stora portföljen sålde jag av H&M och NCC. De har gått ner mer än index så det var bra. Tyvärr har både SEMAFO och CDON som jag köpte gått ner betydligt mer. Trist men ras är alltid svåra att förutse och annars hade det inte blivit något ras. Guldföretag följer givetvis med guldet ner. Som det ser ut nu kan guldet sjunka ganska långt och då lär väl en aktie som SEMAFO också gå ner. Frågan är hur långt en aktie som ser väldigt undervärderad ut kan sjunka. Ja till noll förstås men det kan bli ett väldigt bra köp när guldet vänder upp igen. Det kan dock dröja och speciellt om konjunkturen förbättras. Det är å andra sidan positivt för andra företag och aktier.

Eftersom Eniro sjunkit tillbaka lite köpte jag idag lite aktier till stora portföljen. Givetvis kan den gå ner mer och den rör sig rätt mycket eftersom handeln i aktien är ganska liten. Eniro ser dock otroligt billig ut med ett P/E på 2-3 och bra kassaflöde samtidigt som katalogerna utgör en allt mindre del av företaget, vilket annars skulle vara oroande då ingen använder telefonkataloger längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar