söndag 22 september 2013

Långt mellan uppdateringarna

Det har varit dåligt med uppdateringar på sista tiden. Tanken var att jag skulle få mer tid i början av september men nu har det inte riktigt blivit så. Förhoppningsvis ska det bli bättre framöver.

Jag har gjort en del affärer nu under september när jag suttit mer vid datorn om dagarna än tidigare. Jag har bland annat testat att handla en del över dagen och både gå lång och kort genom att handla Mini Futures. Det har gått så där. Jag ligger lite minus men jag tror nog det går att få till en lönsam strategi. Det svåra är dock att man knappt kan släppa skärmen med blicken så man blir väldigt bunden. En nackdel är också att man inte kan använda stopp-loss på Mini Futures. Därför tar man ganska stor risk när man köper enskilda aktier ifall det kommer kurspåverkande nyheter. Jag funderar dock på att använda Mini Futures för Index när börsen hamnar i en negativ trend men det har inte varit aktuellt de senaste månaderna.

I övrigt har jag gjort en del aktieaffärer också i september. Nästan alla affärer har gått med vinst eller ligger bra på plus så jag är mycket nöjd med resultatet. Min tradingportfölj är belånad så jag har för det mesta lika mycket lånat kapital som eget kapital vilket får stor effekt både uppåt och nedåt.

















Mitt fokus just nu ligger på utbrottstrading och nyhetstrading där jag fokuserar på vad som sker och vad som skrivs om olika bolag. Vissa affärer gör jag över dagen medan jag behåller vissa aktier under längre tid.

Nokia har jag köpt flera gånger senaste tiden efter affären med Microsoft och den aktien rör sig mycket så där har jag tjänat 4,5%, 8,8% och 3,3% på tre affärer. Jag tjänade också 6,6% i en affär där jag gick kort samma dag som affären presenterades och där aktien sjönk tillbaka under dagen.

Jag har också gjort affärer i Swedbank, H&M, Hexagon och Electrolux där Hexagon gick bäst och slutade med en vinst på 5,9%. Electrolux gick sämst och slutade med en förlust på 0,59%. Den sålde jag förövrigt dagen innan den steg med 4%... Jag kunde dock inte förutse att USA skulle fortsätta sina stimulanser med oförminskad styrka så jag sålde av OMX30-bolaget innan nyheten presenterades för att inte riskera något ifall börsen skulle rasa. De mindre bolagen behöll jag då de brukar leva sina egna liv och inte påverkas lika mycket av makronyheter.

 Just nu har jag dessa bolag i portföljen: Cybercom +17,5%, Doro +0%, Eniro +29,7%, Tradedoubler +0%. Doro köpte jag i fredas när den vände upp efter att ha gått ner kraftigt några dagar efter vinsthemtagningar och insiderförsäljningar. Tekniskt sett ser den intressant ut och jag förväntar mig en uppgång på 5-10%. Jag köpte strax före stängning och det retar mig lite att jag inte köpte tidigare under dagen för då hade jag redan legat +4,5% i den affären men jag avvaktade för att se så inte nedgången skulle fortsätta.


















När det gäller de andra innehaven i portföljen så håller de alla på att uppvärderas av marknaden och jag tror denna uppvärdering kommer att fortsätta. Jag har dem alla i stora och långa portföljen också. I tradingportföljen planerar jag dock att sälja dem om de vänder nedåt. Både Cybercom och Eniro har precis gjort ett ryck uppåt under ökad omsättning. Nu återstår att se om de ska fortsätta upp,  konsolidera eller kanske vända ner.




I bolaget Tradedoubler händer det mycket men handeln just nu är ganska tunn. Tekniskt sett ser det ut som att det är tid för ett utbrott. Oftast blir utbrottet i samma riktning som trenden så jag förväntar mig att vi ska uppåt.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar